بررسی صنعت سیم و کابل در ایران


کابل

بافه یا شاه‌ سیم یا کابل به انگلیسی(Cable)، به یک یا چند سیم یا طناب که در کنار هم یا به صورت بسته، به‌هم‌پیچیده یا به‌هم‌بافته برای شکل‌دادن یک مجموعه یگانه هستند، گفته می‌شود. در مکانیک، کابل‌ها برای بالابردن و کشیدن به کار می‌رود. کابل مکانیکی را به طور تخصصی‌تر طناب فولادی یا سیم بکسل می‌نامند.

در برق، از آن‌ها برای هدایت جریان برق استفاده می‌شود. یک کابل نوری دارای یک یا چند فیبر نوری در یک پوشش محافظ است که از فیبرها محافظت می‌کند. در اصطلاح فنی به دو طناب،کنف که به هم تابیده شده باشد،کابل می گویند.این اصطلاح در صنعت های مختلف کاربرد مختلفی نیز دارد،مثلا در کشتیرانی از نگه داشتن کشتی،در مکانیک برای جا به جا کردن اجسام حجیم و سنگین بکار می رود اما بیشترین کاربرد از کابل در صنعت برق به عنوان انتقال دهنده ی انرژی الکترونیکی میباشد.

مهم‌ترین و بیشترین عایقی که در ساختمان کابلها بکار می‌رود P.V.C (پلی وینیل کلراید) است که پرتو دور یا پلاستیک نامیده می‌شود. P.V.C عایقی غیرقابل اشتعال است و این مزیت خوبی در کابلها می‌باشد. دارای انعطاف‌پذیری زیادی می‌باشد. مواردی مانند ارزانی تولید انبوه و سادگی ساخت باعث شده که بیش از ۹۰ درصد کابلهای فشار ضعیف از این عایق درست شوند. نوعی عایق دیگر بنام PET (پلی اتیلن) برای کابلها بکار می‌رود که آتشگیر بوده و در مکانهای اختصاصی بکار می‌رود.

در بعضی از کابلها از عایق لاستیکی استفاده می‌شود که کاربرد زیادی ندارد. هادی کابل‌ها از جنس مس و یا آلومینیوم می‌باشند. در صورتیکه بخواهیم از کابلی با هادی آلومینیوم برای کابل کشی هوایی استفاده کنیم باید یک رشته آن فولاد باشد.

 

در این مطلب می خواهیم بدانیم کابل چیست و با انواع سیم و کابل آشنا شویم. وظیفه ی اصلی سیم ها انتقال جریان الکتریکی توسط هادی است. سیم ها شامل دو قسمت مهم هادی وعایق هستند که هادی ها رسانایی بالایی دارند و جریان الکتریکی را از خود عبور میدهند و از یک عایق نیز جهت جلوگیری از نشت برق به اطراف و محافظت از هادی استفاده میشود. قسمت های مختلف سیم شامل هادی(که معمولا از جنس مس و آلومینیوم و یا مس قلع اندود هستند) عایق، روکش جدا کننده، زره فلزی، حفاظ، پوششش میانی و روکش نهایی هستند.
کابل برق سه فاز

سیم و کابل مهمترین تجهیزات در صنعت برق هستند.

همانطور که از نام کابل برق سه فاز مشخص است، از این کابل برای انتقال برق فشار قوی و سه فاز استفاده می شود.

از این نوع کابل در بسیاری از صنایع برای برق رسانی به تجهیزات صنعتی استفاده می شود.

ساختار این نوع سیم و کابل باید به گونه ای باشد که تحمل جریان بالای برق را داشته باشد و آسیب نبیند.

از دیگر مصارف کابل سه فاز می توان به آسانسور های منازل مسکونی و تجاری، پمپ های چاه و … اشاره کرد.

در ساختار این نوع سیم و کابل از 4 رشته سیم استفاده شده است، که عبارتند از: سیم فاز 1، فاز 2، فاز 3 و نول.

سه سیم فازی که در این کابل استفاده شده است، امکان انتقال 380 ولت جریان را ایجاد می کند.

همین جریان بالای برق در کابل های 3 فاز، مهم ترین دلیل برای استفاده از کابلی مرغوب و باکیفیت است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه فروشگاهتماسارتباط با ما